![]()  | 
      ![]()  | 
      ![]()  | 
      ||||
![]()  | 
      ![]()  | 
      ![]()  | 
      ||||
![]()  | 
      ![]()  | 
      ![]()  | 
      ![]()  | 
      ![]()  | 
    ||
LETNÍ FESTIVAL KOLEJ V JEDNOM KOLE (K1K) 15.-24. 6. 2001
| 
         Jak 
          tedy chápat umění? Především nastává otázka co je to umění, 
          o kvalitě nemluvě. Převládá zažitý názor, že to co je dobře řemeslně 
          provedené, nebo dalo spoustu práce je uměním. Nikoli! Umění 
          pouze v některých případech používá řemeslo, někdy může umění 
          řemeslo posunout novým směrem. Ale, to co dělá umění uměním je 
          koncept, tedy myšlenka s kterou je dílo vytvořeno, nebo kterou nese. 
          Čas je ve většině případů irelevantní, pokud není obsažen v konceptu. 
          Existuje zde jakýsi úzus o tom co je to umění a co ho tvoří, 
          obraceje se na doby minulé a opomíjející fakt, že žijeme v této době, 
          nikoli v minulosti. Toto chybné konkrétní (spíše rozmlžené) definování 
          umění, popírá jednu z jeho hlavních vlastností, kreativitu. "Moderní 
          umění", v současné době postmoderní umění logicky používá 
          pro lepší sdělnost "materiálů" dnešní doby, stejně jako používali umělci 
          dob minulých prostředků jejich doby. Neb nejlépe pochopíme to co je 
          nám blízké a to v čem žijeme. Paradoxně je modernímu umění neporozuměno. 
          Je zatíženo územ minulosti. Úkolem dnešního umění je poukázat 
          na aspekty věci v co nejčistší podobě, aby nedošlo k mylným závěrům. 
          Jde radikálně do hloubky věci, vyzdvihuje jemné střípky napovrch, neboť 
          detaily tvoří celek a ne naopak. Při (domnělém) chápání celku riskujeme 
          nepochopení. Je třeba uchopit věci od základu, stejně tak jako vznikají, 
          znovu je vytvořit. Jedině takovýmto přístupem můžeme dojít k pochopení. 
          Stejně je to s nazíráním na soudobé umění, nelze na něj nahlížet 
          pouze po povrchu. Je třeba si klást otázky, a jestli dojdeme ke stejné 
          podstatě s jakou byl artefakt vytvořen bylo učiněno zadost umělci a 
          dílo splnilo své. Důležité je klást si otázky. J. M.  
       |