Nové Noviny č. 14/007. dubna 2000str. 2

Problémy stojící před plovárnou

Jičín - Současný nájemce jičínského koupaliště, společnost RENOX VHA s.r.o., zvažuje možnosti, jak dál bez ztrát provozovat toto městské rekreační zařízení, sloužící veřejnosti již od 16. června roku 1845. Původní podnikatelský záměr zvrátily v loňském roce stížnosti na hluk z pořádaných hudebních produkcí, které byly nakonec městem zakázány.

Provozovatel sice získal pro letošní rok úlevy na nájemném (1000 Kč za sezonu), přesto pouze za vybrané vstupné nelze plovárnu provozovat. Jednou z možností jak zvýšit její zisk je ve spolupráci s městem na podmáčených loukách mezi cestou za koupalištěm a zahrádkářskou kolonií Žabínek vybudovat autokempink, čímž by se zároveň zrušila černá skládka, kterou zde naši spoluobčané směle zakládají několikrát do roka. V provizorních podmínkách by snad měla jít tato myšlenka částečně realizovat již v letošní sezoně, další kroky se pak mají uskutečnit až na základě možností rozpočtu města na rok 2001.

Pakliže se do plovárny v příštích letech neinvestuje větší množství finančních prostředků, aby byla zejména kvalitou vody alespoň částečně konkurenceschopnou Aqua centru, Milovicím a řadě dalších koupališť, kam jičínská veřejnost dojíždí, pak nebude zřejmě zájem z řad podnikatelů ji nadále provozovat.

Celý objekt plovárny je ve špatném technickém stavu. Betonová vana bazénu se postupně rozpadá a stěna mezi ním a rybníkem Kníže sákne, přičemž její provalení hrozí zejména při vypouštění vody z koupaliště. Samozřejmě největším nedostatkem je absence čistírny vod, jejíž vybudování by město přišlo minimálně na deset milionů korun.

Před letošní sezónou bude na koupališti ve spolupráci s městem opět provedena základní údržba. Dojde především k vyčištění bazénu, doplnění písků a vymalování objektů. Od prvního dubna má provozovatel možnost využívat jednoho "civilkáře" z Technických služeb k provádění nátěrů dřevěných obkladů a podobně. Jičínská plovárna by měla být oficiálně v provozu od prvního června do konce srpna, v případě příznivého počasí bude samozřejmě otevřena dříve.

(mar)


SOCHY PRO 21. STOLETÍ V hořické Galerii plastik byla první jarní den otevřena výstava plastik sochaře Jiřího Korce, který žije v nedalekých Mlázovicích.

FOTO: jn


Smrtelná nebezpečí číhají především v blízkosti škol

Zpomalovací retardéry před hořickou základní školou Na Habru.

Hořice, Libuň, Ostroměř - O klidný spánek připravuje mnohé učitele a starosty obcí narůstající frekvence automobilové dopravy a spolu s ní stoupající agresivita řidičů.

Stále častěji se proto volá po technických úpravách vozovky - instalaci retardérů, které většina považuje za nejúčinnější opatření proti neukázněným řidičům, nebo alespoň změně dopravního značení a osazení cedulí s varovnými světly. K nejrizikovějším patří zejména místa, kde hlavní komunikace v těsné blízkosti protíná vchod do škol. Ve slepé uličce ale obvykle uváznou snahy, jejichž cílem je eliminovat dopravní rizika, stěžují si ředitelé některých školských zařízení.

Kriticky se na adresu samosprávy i policie vyjadřuje například ředitel hořického gymnázia Josef Lindauer. "Nelíbí se mi, jakým způsobem je vyřešena dopravní situace před budovou gymnázia. V minulosti tu bylo už několik vážných úrazů. Podobných míst jsou v zemi stovky. Sám jsem byl svědkem nepříjemné nehody u zemědělské školy. Těmto momentům by se mělo účinně předcházet," zlobí se Lindauer. Před víceletým gymnáziem stejně jako protilehlou obchodní akademií prochází jedna z nejrušnějších dopravních tepen města. "Trnu hrůzou, když vidím, jak děti přechází přes přechod, v jehož blízkosti i přes zákaz parkují bezohlední šoféři nákladních vozidel, která zakrývají výhled. Dokud nedojde k tragédii, tak se nikdo nevzbudí," varuje Lindauer.

"Dopravní situace ve městě je celkově špatná. Proto se také snažíme urychlit výstavbu nového obchvatu. Kromě gymnázia patří k nejnebezpečnějším místa před základními školami Na Habru a v Komenského ulici. S Komenského ulicí si bohužel neví rady ani dopravní inženýři v Jičíně," konstatuje hořický starosta Ladislav Vrba. Tamní radnice se minulý týden rozhodla provést první opatření, před základní školou Na Habru a blízkou mateřskou školou nechala do vozovky zabudovat příčné prahy. "Ve spolupráci s dopravním inspektorátem jsme se dohodli, že se tam umístí zpomalovací hrby. Dva u školy a jeden u školky, aby se zvýšila bezpečnost dětí," uvedl Vrba. Připustil, že podobné řešení se nejspíš použije i v Komenského, kde se počítá i se zábradlím podél celé školy. U gymnázia se podle starosty uvažuje o instalaci varovných oranžových světel.

Ne všude je totiž možné použít zpomalovací prahy. "Na silnicích první a druhé třídy to norma neumožňuje," vysvětluje vedoucí dopravního inspektorátu v Jičíně Ladislav Spousta. "Především u škol a zdravotnických zařízení budeme s přihlédnutím na vedlejší okolnosti prosazovat taková opatření, aby se zvýšila bezpečnost chodců," doplnil.

Ostrou výměnu názorů mezi odbornou a laickou veřejností nedávno vyvolaly i opakované nehody na přechodu u kina v Jičíně. "Rychlost byla snížena na třicet kilometrů v hodině a jsou tu oranžové blikače. Není to ale samospásné, osobně bych viděl jako účelnější zpomalovací prahy," poznamenal k úpravě ředitel přilehlé základní školy Josef Kužel. "Uvítali jsme, že na přecházející děti pravidelně dohlíží městská policie. Tato preventivní ochrana je však jen po určitou dobu dne," dodal Kužel.

Alarmující stav byl v Jičíněvsi, teprve před pár lety se před tamní školou vybudoval nový chodník. Neuspokojivá situace však v řadě obcí přetrvává, například v Železnici a také v Libuni, kde se nedávno stala vážná nehoda. "V půlce února srazilo na přechodu pro chodce vozidlo devítiletého školáka. Situace v obci je z hlediska dopravy děsná a hustota provozu stále stoupá. Když už některý z řidičů respektuje maximální povolenou rychlost, tak se ho ti agresivnější snaží předjet, a to i v nepřehledném úseku. Je s podivem, že se nepřihodilo nic horšího," říká s obavou libuňská starostka Jana Burdová, která se rozhodla svolat místní šetření za účasti dopravního úřadu a policie.

Trable s narůstající dopravou mají i obce, které protíná relativně přehledná silnice mezi Úlibicemi a Hořicemi. "Nic se nezměnilo ani po snížení maximální rychlosti na padesát kilometrů v hodině. U nás je navíc v polovině obce čtyřicítka, málokdo ji ale respektuje. Do doby, než se dočkáme slibovaného obchvatu nám za chvíli nezbyde nic jiného, než požádat o povolení, abychom ve vybraných dnech mohli vůbec přejít vozovku a navštívit sousedy na druhé straně obce," reaguje starosta Ostroměře Jan Ježek.

(jn)


Předzahrádka musí mít povolení

Jičín - Městská rada na základě svého rozhodnutí vyzývá všechny stávající i nové provozovatele předzahrádek, aby nejpozději do 15. dubna podali na Městský úřad v Jičíně žádost o povolení těchto "venkovních" podnikatelských aktivit, provozovaných v rámci "hostinské činnosti".

Podle obecně závazné vyhlášky města č. 3/99 pod názvem Tržní řád musí žádost obsahovat především sdělení, jakým způsobem budou dodržována jednotlivá ustanovení těchto přijatých pravidel. Zároveň v žádosti nesmí chybět srozumitelné vymezení, respektive vyznačení plochy předzahrádky, provedené nejlépe jednoduchým nákresem. V případě, že předzahrádka bude zřízena na veřejném prostranství, je nutné žádost doložit povolením záboru veřejného prostranství, které žadatelům vystaví pracovníci odboru místního hospodářství Městského úřadu v Jičíně.

Po splnění těchto povinností bude žadatelům vydáno povolení ke zřízení předzahrádky a zároveň budou doplněni do seznamu pěti městských tržnic a povolených předzahrádek.

(mar)


Ze zasedání městské rady

Nová Paka - Novopačtí radní byli na tomto zasedání městské rady informováni zástupci Městské policie a Policie ČR o současné situaci týkající se trestné činnosti a bezpečnosti ve městě. Zástupci si chválili vzájemnou fungující spolupráci mezi těmito dvěma policejními subjekty. Zástupce Policie ČR rovněž upozornil, že v současné době probíhá výběrové řízení na nového ředitele Okresního oddělení. Tabulkový počet třiadvaceti policistů ve službě Nové Paky je naplněn. Městská policie má deset strážníků. Dále radním podal zprávu zástupce novopackého Autoklubu Milan Slaboch o činnosti této organizace. Mimo jiné upozornil radu, že v Nové Pace bude Autoklub letos opět pořádat 23. dubna Mistrovství České republiky v autokrosu a 1.-2. července 30. ročník jednoho ze závodů autokrosového seriálu Mistrovství Evropy. Milan Slaboch zároveň požádal město o pomoc při této velice významné motoristické akci. Radní jednali také se zástupci Telekomu, ředitelem ing. Bartošem a ing. Formanem o dalších aktivitách této organizace ve městě. Místo kauce na kvalitu a termíny, kterou město původně požadovalo, na stavbu sítě na náměstí a dalších osmi síťových zapojení do integrovaných obcí, dali radním zástupci Telecomu jiné záruky. Pondělního zasedání městské rady se také zúčastnila poslankyně Ogorníková, která rovněž navštívila novopacké gymnázium.

(ur)


Bude se doplácet i vlaková doprava

Jičín - Finanční ztrátu autobusové dopravy v jičínském okrese pomůže opět částečně vyrovnat státní účelová dotace v celkové výši 10 milionů korun. Větší část ztráty vytvořené podnikateli, zajišťujícími dopravní autobusovou obslužnost, pak uhradí Okresní úřad Jičín ve spolupráci s jednotlivými obcemi okresu.

"Dorovnání těchto ztrát řešíme již několik let finanční úhradou z územně vyrovnávací dotace, doposud pravidelně poskytované ze státního rozpočtu. Jde jednoduše řečeno o peníze, které by měly dorovnat nedostatečnou daňovou výtěžnost jak okresního úřadu, tak všech obcí okresu. Na základě dlouhodobé dohody se starosty měst a obcí pak část těchto peněz uvolňujeme k úhradě ztrát v oblasti dopravní obslužnosti. V letošním roce takto použijeme 16,5 milionu korun. Drobné finanční částky pak ještě plynou z vlastních rozpočtů některých obcí jako doplatek neefektivních spojů. Jedná se o autobusové linky, které nejsou součástí takzvané základní dopravní obslužnosti. Jsou to většinou obcemi nasmlouvané spoje, využívané minimálním počtem cestujících, a proto jsou více ztrátové.

Součtem těchto tří položek dojdeme k částce zhruba 27 milionů korun, což je fundovaný odhad celkové roční ztráty autobusové dopravní obslužnosti v jičínském okrese," uvedl přednosta OkÚ Jičín ing. Jiří Vitvar na téma ztrátové autobusové dopravy.

Do této problematiky však zřejmě již v příštím roce vstoupí i osobní železniční doprava. Provozní náklady v autobusové dopravě činí asi 23 korun na kilometr, u železniční dopravy to pak je zhruba 70 Kč/km. Vysoká ztrátovost železniční dopravy bude zřejmě řešena uvolněním celostátní účelové dotace ve výši přibližně 1,6 miliardy korun, která se pak podle předem daného klíče přepočítá na jednotlivé okresy. Jičínský by tak mohl na ztrátové železniční spoje získat finanční částku pohybující se okolo 15 milionů korun.

Vzhledem k tomu, že se zároveň uvažuje o možnosti zrušení územně vyrovnávacích dotací, nebude v roce 2001 v oblasti dopravní obslužnosti jičínského okresu situace nikterak jednoduchá.

(mar)


Nové Noviny