Nové Noviny č. 6/019. února 2001str. 3

Maturanti v roli restaurátorů

Hořice, Sobotka, Pecka - Stovky převážně pískovcových soch rozesetých na venkově, které neúprosně nahlodává zub času a marně zatím čekají, až se jich ujme ruka restaurátora, mají naději.

Své služby se rozhodla nabídnout obcím kamenosochařská škola v Hořicích, která by na plastikách nechala pracovat studenty posledních ročníků. Podle prvních ohlasů z některých radnic se zdá, že by nabídka nemusela zůstat dlouho bez odezvy.

"Na naší škole máme umělecký obor zaměřený na restaurování a konzervaci kamene. Pokud bude ze strany obcí zájem, studenti by mohli v rámci maturitního zadání různé sochy či kamenné kříže uvést do náležitého stavu," potvrdil ředitel Střední průmyslové školy kamenické a sochařské Josef Pažout. Věří, že nabídka může být zajímavá i kvůli ceně, kterou by si škola za provedení díla účtovala. "Byly by to jen nejnutnější náklady," tvrdí ředitel.

Pokusí se postupně oslovit obce, jež mají ve své správě kamenné plastiky, které nejsou evidovány v seznamu kulturních památek. Minulý týden navštívil Pažout jičínskou radnici, kde jednal s vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu Evou Zatloukalovou. "Nabídku určitě zvážíme, v Robousích a v Popovicích máme sochy svatých, které by potřebovaly renovaci. Zvlášť socha sv. Vojtěcha je ve špatném stavu. Stojí blízko silnice, proto bychom ji chtěli přesunout. Její oprava včetně rozpadající se pískovcové balustrády bude ale zřejmě materiálově nákladná," uvedla Zatloukalová.

Také na Sobotecku by se našla zanedbaná poutní místa. "Soch, které stojí někde v poli, nebo různých kapliček a křížků na návsích je tady řada," říká tajemnice soboteckého úřadu Jaroslava Vraná. "Zatím je to však pro nás zcela nová informace, kdyby nás škola kontaktovala, určitě bychom nabídku individuálně projednali." V Pecce už mají se studenty hořické "šutrárny" prý dobré zkušenosti. "Opravovali nám tady sochu před vchodem do základní školy. A i dnes bychom tu pro ně měli další práci, před nedávnem nám někdo poničil boží muka," reaguje starostka Hana Štěrbová.

Aktivitu hořické školy vítají i památkáři. Podle Milana Smolíka z okresního úřadu navíc budoucí restaurátoři, kteří za sebou mají čtyři roky studia, praxi někde jednou začít musí. "Studenti provedou zakázku od zpracování základní zprávy až po finální restaurování a konzervaci. Maturovat bude devět studentů, a když by letos byla poptávka větší, příští rok bychom tuto nabídku zopakovali," poznamenal Josef Pažout.

(jn)


Pivovar očekává, že nový vlastník podpoří export

Jiří Hamáček u linky na stáčení piva do PET lahví.

FOTO: jn

Nová Paka - Na další růst prodeje piva na zahraničních trzích se pravděpodobně zaměří firma Isobuilding Praha, která minulý týden podepsala kupní smlouvu, čímž se stala definitivně novým vlastníkem novopackého pivovaru, jenž se loni ocitl v konkurzu.

"Ze strany nových vlastníků bylo deklarováno, že směr, jakým se pivovar dosud ubíral, zůstane zachován, včetně výrobního programu v celého jeho šíři," sdělil obchodní ředitel pivovaru Jaromír Bulko. Obchodní strategie se podle jeho slov měnit nebude, spíš se očekává větší koncentrace úsilí managementu na zvýšení vývozu do zemí, kde se pivovar už delší dobu úspěšně etabluje.

Bulko podotkl, že cennou akvizicí podniku je široké spektrum sortimentu, zahrnující řadu speciálních piv, které se na pultech obchodů prodávají ve vyšší cenové hladině. To potvrzuje i sládek Daniel Váša, podle kterého je pestrý výrobní program jedinou možností, jak úspěšně konkurovat pivovarským gigantům, dosahujících několikanásobně vyšších tržeb, díky nimž si mohou dovolit chrlit do obchodů unifikovaná nízkostupňová piva za minimální ceny kolem čtyř korun za půllitr. Menší regionální výrobci svou nabídkou piv odlišných chutí zpestřují trh a za jejich tzv. speciály jsou spotřebitelé ochotni i více zaplatit, poznamenal Váša.

Pozitivně hodnotí, že nový vlastník přislíbil investice, když ne přímo do výroby, tak především do obchodních aktivit. Novopacký producent patří k významným exportérům, loni se mezi pivovary s 13000 hektolitry vyvezeného piva umístil na třináctém místě v absolutním pořadí.

"Pokud v letošním roce dojde k takovému nástupu, jaký avizuje firma Isobuilding ve spolupráci se zahraničním investorem, lze předpokládat, že objem vývozu stoupne. Podnik je díky rozvinutému exportu, zázemí na tuzemském trhu a programu PET lahví pro nového majitele určitě zajímavý. Umíme připravit pivo na chuť a na míru zahraničního zákazníka, neboť ne vždy je klasické české pivo v určitých zemích považováno právě za to, co chutná tamnímu konzumentovi. Pivo z Čech má ve světě dobrý zvuk, ale je nutné ho přizpůsobit kultuře dané země," míní Váša.

Mezi vývozní teritoria patří Polsko, Německo, Slovensko, Lotyšsko, Izrael, Anglie, východní i západní pobřeží Spojených států a některé jižní země bývalého Sovětského svazu. Nová Paka také v rámci Svazu malých a nezávislých pivovarů kooperuje z hlediska exportu i s jinými výrobci. A i tato forma spolupráce se má v letošním roce podle sládka dál intenzivně rozvíjet. Zájem o export je vcelku logický, protože český trh je přesycen a cena piva stále velmi nízká. Všeobecně se očekává, že ceny půjdou nahoru.

"Zřejmě už v tomto roce dojde k razantnímu skoku, a když ne letos, tak v příštím roce určitě, poněvadž ceny vstupu se jasně zvyšují, a to musí korespondovat i s cenou konečného produktu. Malé a střední pivovary samozřejmě čekají na reakci velkých, především Plzeňského Prazdroje," konstatuje Váša. Jak řekl, Nová Paka se s ohledem na ceny drží kolem plusového středu. "V naší historii jsme se nikdy nepřiklonili pouze k levným pivům, protože to je začátek konce. Kdo prodává pivo za nějakých 3,90 Kč, tak na něm nemůže vydělat, naopak si troufám říct, že na něm tratí. Když se odečtou marže a daně, tak se za takové ceny pivo rozhodně prodávat nedá. V tuzemsku držíme ceny, které nejsou úplně takové, jaké bychom si představovali, ale to nemá žádný pivovar. Dosáhnout uspokojivého hospodářského výsledku nám umožňuje právě export. Zvlášť, když je výrobek kvalitní a dobře zabalen, tak ho lze venku slušně prodat," shrnul Váša.

Za minulý rok dosáhl novopacký pivovar výstavu 68 tisíc hektolitrů a obrat se pohyboval kolem 80 milionů korun. Hospodářský výsledek zatím nebyl upřesněn. Jak ale Váša podotkl, podnik, který byl od března v konkurzu, se bezpečně pohybuje v černých číslech. Letos se mají realizovat dvě investice přímo v provozu. Jednou z nich je nové etiketovací zařízení na exportní šarže piva a druhá bude směřovat do vyfukovací technologie umělohmotných lahví.

(jn)


Vše vyřeší až výběrové řízení

Jičín - Zhruba dvouměsíční absence lékaře v ordinaci po zesnulém MUDr. Vladislavu Bosákovi přináší ve svém důsledku ještě v těchto dnech částečný odliv pacientů, přecházejících se svojí zdravotní dokumentací k jiným praktickým lékařům.

Po výběrovém řízení, jehož vítěz (jediný účastník) nemohl opustit stávající lékařskou praxi, provozuje ordinaci Okresní nemocnice Jičín prostřednictvím MUDr. Vladany Pokorné. Než se celý případ podařilo alespoň částečně vyřešit, přišla zavedená ordinace (cca 1200 lidí) údajně již o několik desítek potenciálních pacientů, kteří využili svého práva umožňujícího jim čtvrtletně přecházet od jednoho praktického lékaře ke druhému.

"Tento prozatímní stav potrvá až do chvíle vyhlášení dalšího výběrového řízení, jehož výsledkem by mělo být konečné obsazení ordinace privátním praktickým lékařem. Osobně si myslím, že současné snížení počtu evidovaných občanů v ordinaci není nikterak dramatické. Věřím, že po konečném vyřešení se situace opět uklidní a pro lepší dosažitelnost zdravotní péče, zejména občanů z Nového Města, se evidence opět naplní," uvedla vedoucí referátu zdravotnictví okresního úřadu Hana Hvězdová.

Referát zdravotnictví OkÚ Jičín nyní čeká na podnět k vypsání nového výběrového řízení (vyhlašuje Okresní úřad), který mohou podat pouze zdravotní pojišťovny nebo lékař oprávněný provozovat daný druh zdravotní péče.

Podle vyjádření tajemníka Městského úřadu v Jičíně Petera Bareše má radnice zájem na dořešení dnes již několikaměsíčního problému, samozřejmě s cílem zachování ordinace praktického lékaře na Novém Městě. Radní jsou připraveni uzavřít nájemní smlouvu na nebytové prostory, v nichž ordinace sídlí, jsou ochotni nabídnout rozšíření stávající klientely o obyvatele sousedního Domova důchodců a v případě přespolního vítěze příštího výběrového řízení mohou vypomoci pronájmem městského služebního bytu.

(mar)


Nová forma se osvědčila

Jaroslav Smejkal z realitní kanceláře Didaktik vedl minulý týden na jičínské radnici první prodej městského bytu novou formou, kterou schválila městská rada.

FOTO: jn

Jičín - Nová metoda prodeje městských bytů v Jičíně byla poprvé vyzkoušena v minulém týdnu. Vedení města totiž upustilo od obálkové metody a prodej bytů schválilo nabídkovým řízením s výběrem vítěze formou dražby. Změnu dosavadní praxe navrhla městu realitní kancelář Didaktik, která má bohaté zkušenosti v oboru realit a vlastní rovněž koncesi na pořádání aukcí.

První výběrové řízení bylo touto formou vyhlášeno na prodej jednoho z městských bytů 3+1 v Jičíně. Minimální cena bytu byla stanovena na 670 tisíc. Dražby se zúčastnili tři zájemci, z nichž jeden zvýšil cenu až na 770 tisíc korun a tato částka byla nakonec nejvyšší. "S vítězem výběrového řízení byla ihned po ukončení dražby podepsána smlouva o rezervaci nemovitosti. Na základě této smlouvy byla uhrazena záloha kupní ceny ve výši 20 tisíc korun. Konečná kupní smlouva bude smluvními stranami podepsána až po schválení prodeje městským zastupitelstvem," popisuje průběh dražby jeden z majitelů společnosti Didaktik Petr Babák.

Starosta Jiří Liška vyjádřil s novou formou prodeje naprostou spokojenost. "Myslím si, že budeme v tomto systému pokračovat. Město tak nejen získá za prodej více finančních prostředků, ale jde především jednoznačně o průhlednou záležitost. Všichni zúčastnění tak mají zcela stejnou šanci byt získat," prohlásil Liška.

(max)


Nové Noviny