Nové Noviny č. 31/01 | 10. srpna 2001 | str. 1 |
Jičín, Kopidlno, Nová Paka - Silné znechucení nad zákonem o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích vyjadřuje drtivá většina dovozců automobilů a majitelů autobazarů i na Jičínsku. Obávají se toho, že jim zákon přinese velké ztráty, u některých může znamenat až samotné ohrožení jejich existence. Podle nového zákona, který mimo jiné zpřísňuje dovoz ojetých automobilů, se totiž ze zahraničí mohou od 1. července dovážet maximálně pět let stará auta.
Se zákonem se rozhodlo vyjádřit nesouhlas i Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel, které chce spolu s Asociací autoškol ČR 20. srpna uspořádat časově neomezenou blokádu Ministerstva dopravy a spojů. Ve svém prohlášení pro ČTK dokonce jeho členové uvedli, že požadují odvolání ministra dopravy a všech, kteří tento právní chaos způsobili. "S prohlášením sdružení samozřejmě souhlasíme. Plánované protesty také podpoříme. Všem dovozcům a autobazarům nový zákon způsobuje velké problémy. Myslím si, že za vším stojí především dovozci zahraničních automobilů, nikoliv snaha omezit počet starších aut u nás," rozzlobeně říká Miroslav Vaníček z kopidlenského Autobazaru Vaníček.
S jeho názorem jednoznačně souhlasí i Radek Vomáčka z jičínského autobazaru Denko. "Nevím, kdo za tím stojí, ale celý zákon je naprostý nesmysl. Cílem rozhodně není zrušit stará auta, protože tímto zákonem bude na silnicích naopak spíše přibývat stále více těch starých. U nás v bazaru máme téměř sto procent aut z dovozu, z toho pouze několik by splnilo hranici pěti let," netají se se svým znechucením Vomáčka a přidává další argument, proč je celý zákon nesmyslný. "Tady se prodá většinou auta okolo 100 tisíc korun, protože lidi na Jičínsku jednoduše nemají tak velké mzdy. Dovezené vozy v ceně okolo 100 tisíc jsou ale mnohonásobně lepší a bezpečnější než naše staré Škodovky, Lady, a podobně. A právě tyto nejžádanější vozidla z autobazarů zmizí a lidem nezbyde, než opět leštit a neprodávat svá daleko starší auta, protože ty lepší dovezené už jednoduše v bazaru nekoupí," říká.
okračování na str.2
Káthmandú - Ani dlouhé čekání na úpatí K2 nepřineslo lepší vyhlídky pro skupinu českých horolezců, kteří se již několik dní pokoušeli vyrazit ke zdolání druhého nejvyššího vrcholu světa. Zatažená obloha s prudkým větrem a přívaly sněhu nakonec přiměly expedici vzdát se zlezení hory vzhledem k blížícímu se datu odletu z Pákistánu.
Cílem expedice, které se zúčastnil například Josef Šimůnek, Luděk Ondřej nebo horolezkyně Soňa Vomáčková, bylo zdolat 8 612 metrů vysoký vrchol lehkým stylem bez použití umělého kyslíku. Samotné zdolání vrcholu je přitom považováno za pravděpodobně nejtěžší mezi všemi osmitisícovkami. Bohužel nulová viditelnost a sněhové přeháňky s vichřicí nepustily českou výpravu k výstupu, přestože podle statistiky vypracované Josefem Šimůnkem stálo nejvíce úspěšných expedic na vrcholu v období od 27. července do 8. srpna. Čtveřice ve složení Zdeněk Hrubý, Radek Jaroš, Petr Mašek a Miroslav Caban se chystala zaútočit na vrchol ještě v sobotu, ale vše zmařilo počasí. Nebezpečným se tak stal i samotný sestup ze stěny ve výšce 7 900 metrů do základního tábora, který kromě poryvů větru ztěžovaly i umlácený sníh na kamenech a možnost padání lavin. Češi přitom byli poslední, kteří ještě setrvávali v základním táboře, když jej již předtím opustili tři další výpravy. Vzhledem k nepřestávající nepřízni počasí však byli i oni koncem minulého týdne přinuceni zahájit přípravy k sestupu.
Hořice - Stovky vozidel projíždějí od pondělí denně po novém průtahu městem, konkrétně po jeho první části. Zkraje tohoto týdne otevřená komunikace s kruhovým objezdem za zhruba 17 milionů korun má odlehčit dopravou přetíženému centru.
Provoz již běží naplno, uvedl vedoucí hořické radnice Jaroslav Vais. Dodal, že poté, co starosta města za účasti hradeckého hejtmana Pavla Bradíka slavnostně přestřihl v pondělí pásku, byly veškeré bariéry ze stavby odstraněny. Tranzitní provoz od Hradce Králové tak už nemusí projíždět v celém úseku Husovy třídy, ale vozidla mohou pokračovat paralelně po nové komunikaci s výjezdem u marketu jižně od Palackého náměstí.
"I přes tyto změny zatím zůstává zachováno původní dopravní značení. Případný zásah se uskuteční až bude zřejmé, nakolik se stávající dopravní situace osvědčí. Nový systém dopravy v této části města je už připraven a k určitým změnám tak jako tak po zprovoznění nového autobusového nádraží bude muset dojít," upřesnil Vais. Přitom s výstavbou nádraží za zhruba 14 milionů korun se má začít v nejbližších dnech.
Radnice si od přeložky silnice II/300 slibuje zklidnění dopravy v historickém jádru, k čemuž by měla ještě více přispět výstavba druhé části průtahu, jejíž zahájení se plánuje nejpozději do tří let. "V tuto chvíli předpokládáme, že dojde k snížení frekvence dopravy hlavně v posledním úseku Husovy třídy a v části Havlíčkovy ulice. Velká část automobilů by se měla především vyhnout málo přehledné pravoúhlé křižovatce u hotelu Beránek," zdůraznil Vais. V pondělí byla zároveň zprůjezdněna i zrekonstruovaná Pelikánova ulice, která přišla městskou pokladu na 4,5 milionu korun.
Nová Paka - Definitivní trasa novopackého obchvatu není známa ani po veřejném projednání celého záměru z hlediska vlivu stavby na životní prostředí v minulém týdnu. Ministerští úředníci by své stanovisko měli k celé záležitosti vyjádřit ještě do konce prázdnin, poté teprve bude moci novopacká radnice vše zanést do územního plánu města. Podle jedné z variant možného umístění obchvatu by dokonce za jeho oběť mohla skončit téměř dokončená novostavba pneuservisu.
Variantu, která vede přímo přes nový pneuservis nacházející se na okraji Štikova, považuje za nejlepší autor oponentního posudku k dokumentaci EIA, zkoumající dopad stavby na životní prostředí, Vojtěch Vyhnálek. "Přestože v cestě mnou preferované trasy stojí pneuservis, považuji tuto variantu stále za nejvýhodnější. Pokud by obchvat skutečně procházel touto lokalitou, nemusel by se zbořit žádný dům a vliv na obyvatelstvo by byl minimální. Je škoda, že na místě tato novostavba stojí, ale v době, kdy se jednotlivé varianty vracely k doplnění, zde ještě žádný pneuservis nebyl," vyjadřuje svůj názor Vyhnálek. "Moje stanovisko ale není nijak závazné, záleží především na tom, jak se rozhodne dále postupovat především samotné město," upřesňuje.
Zdrcen informací o možném zbourání novostavby pneuservisu je jeho majitel Jan Duleba. "Pokud by tato varianta prošla, tak se já a moje rodina můžeme jít pást. Už nyní mě to ničí především psychicky, poté by nás to zlikvidovalo i existenčně. Když jsem začínal stavět, tak žádná varianta, která by vedla právě přes můj pneuservis neexistovala. Bohužel nikde není odvolání a sám člověk nic nezmůže," říká nešťastně Duleba.
Pokračování na str.2
Dovozci aut a autobazary se obávají vysokých ztrát
Druhý nejvyšší vrchol odolal
(pe)
MLÁZOVICKÁ TVRZ OPĚT OBLÉHÁNA Do Mlázovic se už po sedmé sjeli členové desítek skupin historického šermu, aby divákům předvedli velmi volnou rekonstrukci skutečné události, vypálení tamní tvrze vojskem Jana Žižky v roce 1424. Letos se do zbroje z různých období oblékla více než stovka nadšenců z Česka, Běloruska a Slovenska.FOTO: jn
HOŘEL SENÍK V SOBOTCE Škodu za zhruba tři miliony korun měl podle prvních odhadů způsobit páteční požár velkokapacitního seníku zemědělské společnosti Agrochov Sobotka. Oheň likvidovala profesionální jednotka hasičů z Jičína a dobrovolné sbory ze Sobotky, Libošovic a Mladějova. Příčina požáru nebyla v době uzávěrky ještě známa. Objekt, v němž bylo uskladněno několik set tun sena, má žárem z části poškozenou ocelovou konstrukci a plechové opláštění.FOTO: jn
Hořice otevřely nový průtah městem
(jn)
Jedna z variant obchvatu Nové Paky ohrožuje novostavbu pneuservisu